Sunday, December 19, 2010

Kisah Peti Ais Aku.

Salam,while this entry post is typed, i'm actually waiting for someone. Yeah..someone who is tukang dilivery apek or mamat in which i don't know hensem or berkedut seribu garis, muda or tua. Tapi itu semua tidak menjadi persoalan. Sekarang persoalannya, bila nak sampai nie. Kerana masa dok menunggu ini telah mengganggu plan aku dihujung minggu ini. yes, saturday event. Peti ais baru ohh, bila nak sampai nie, dari berskirt pendek aku dah tukar ke seluar jeans bert-shirt bertudung siap selepas mendapat panggilan 2 jam lalu bahawa mereka odw nak hantar peti ais itu. aduh, len kali kalau lagi 10minit nak sampai baru bagitau la. nie wat aku tertunggu-tunggu. asyik-asyik "ye lima minit lagi sampai" dah 3 jam dah nie oiii. Kalau ikut time yg diorg print kat aku semalam dah melebihi waktu nie. Kalau pizza lambat dapat jugak coupon free, ne kalau peti ais lambat dpt apa?? kalau dapat TV PLASMA 42 INCH lambat sejam lagi pun xpa.! Tapi itu hanyalah angan-angan kosong bak buih-buih diangkasa yg akan meletup! Adoi nie buat aku nak nek darah lagi nie. Pas satu..satu.. Dari kisah Giant Seri Kembangan nya salesman menipu aku sampai la kemarin aku g beli kat Seng Heng Alamanda Putrajaya. Wahai hatiku, tabahlah, sabarlah, kerana sabar itu separuh dari iman...cuba menenangkan hati sendiri :) ok mari kita berfikiran dan bertanggapan positif. Supaya hujung minggu adalah hari tanpa kekalutan or tekanan seperti diopis ok. Semoga lepas nie boleh buat ice-cream Malaysia banyak-banyak sumbat dalam peti ais untuk dimakan bagi menyejukkan badan yg tengah panas ini.

Ok, sebelum terlupa, mai sini nak cerita kisah peti ais minggu lalu yg xsampai2. Disebabkan saya baru berpindah rumah yang kosong tanpa sebarang perabut kecuali kabinet dapur, maka sudah pasti saya perlu membeli kelengkapan seadanya untuk hidup.  Barang-barang lain telah disponsor oleh seorang Datin dan Dato' yang agak baik hati sebab kesian melihat saya yang hidup sebatang kara di daerah ini. cewah, bunyi cam novel lak..hahah. Disebabkan Giant Seri Kembangan yang baru dibuka itu boleh dikatakan xjauh manapun dgn Prince, saya telah pergi kesitu dengan niat untuk survey2 saja. Tapi keinginan untuk survey itu telah bertukar menjadi belian on the dot lumpsum amount...Sebab si salesman telah berjaya membuatkan saya terbeli dgn harapan dan kata2 yg memberangsangkan bahawa stok is available in stor, energy efficiency, dan juga isipadu 198 liter..that offer in only for that day, apa lagi saya trus la beli sbb dia kata petang tu jugak nak hantar peti ais saya. Siap dengan kata-kata supaya saya boleh la pergi membeli barang-barang basah untuk disimpan dalam peti ais baru yg bakal tiba dipintu rumah saya petang itu juga. Ok, sebelum saya membuat transaction pembelian itu, saya telah memgambil langkah yg sewajarnya dengan bertanya betul-betul berkenaan stock availability n the delivery charges, selain mengambil gambar model peti ais yang di displaykan serta gambar mengatakan 'free dilivery within 30 kilometres'.

Dengan hati yang berbunga-bunga sebab nak dapat peti ais baru, maka saya, adik saya serta anak-anak buah saya telah berpesta membeli barang-barang dapur yg boleh disimpan dalam freze baru itu. Ikan, ayam, udang, sotong, ice-cream, yogourt dan lain-lain. Tungu punya tunggu, sampai malam xsampai. janji nak hantar siang sampai malam belum sampai-sampai without a single call to explain why my order is not arrived yet. Saya pulak yang call berkali-kali tanya why xsampai2 lagi sbb bimbangkan barang-barang basah yang dibeli tadi. nasib baik saya kol mak saya petg itu n dengan nasihat pakar, maka saya dan adik saya telah siang semuanya dan letak garam kunyit dulu. So while my sister is dok pesiang semua tu. i keep calling them. lepas sorang sorang lak yg ckp lain. dah macam apa dah. Mula2 ckp ya my freze in on the way to my house. bila dah lama sgt xsampai2 lagi, saya kol lagi. n this time they told me that my peti ais is xdak stock! damm! Lpas saya dah ngamuk2, (yela aku dah bayar full amount!) n then the salesman kol, ckp stock tu ada lak, cuma xelok, ada rosak sikit, sebab tu xjadi hantar.lpas tu kata dia dah dpt stok baru n then lpas tu dia kata hari ini xboleh hantar, aku time tu rasa nak marah gila dah, dia kata esok xleh hantar sbb xdak lori la, xdak driver la. hey, i dont care about that. that i ur business, n i dont want to hear anymore alasan. ckp hari isnin mgu dpan baru leh hantar. saya time tu xnak dengar any alasan dah. n cakap, saya bagi peluang kat diorg sampai pagi esok je. dah la semua barg basah saya dah beli. kalau saya xkol, maka xda sesiapa lah yg akan bgtau saya berkenaan perkara ini kan?? apa lagi esoknya say pegi nak tuntut balik duit saya. kalau xdak stok xpayah la jual. bgtau awal2, aku boleh la beli kat tempat lain.menyusahkan betol. rupanya lpas saya pergi nak tuntut balik duit saya, budak salesman tu xdak, bercuti, n stok baru yg dia ckp dah ada tu sebenarnya xdak. coz manager dia sendiri ckp mmg xdak stok. So kalau saya bagi peluang esoknya (isnin seperti yg dijanjikan) lagi, maka alasan apa pulak yg nak diceritakan or dikarutkan dikarangkan lagi. eii xtahannya aku. Lepas diorg xboleh bagi balik cash, walaupun saya nak cash. diorg janji bagi kredit term 3 hari. n for ur information, sampai hari ni, saya punya credit term dah lebih dari 7 hari tapi xdpt2 lagi. Kredit term or benda2 nie sekejap ja kalau diorg nak buat.

I'm so dissapointed. Giant is one of my favourite mall to shopping barang-barang dapur. Tambahan pulak Giant kan keluaran Malaysia.Saya dan keluarga boleh dikatakan menyokong barang-barang buatan or keluaran Malaysia. Bila benda nie berlaku, hati saya pun dah rasa sebal. Yela, saya xsalahkan semua, mungkin salesman tu sorg je yg salah. Tapi bila melibatkan pemulangan semula duit saya, perkara ini dilengahkan dan tidak seperti yang dijanjikan. Walaupun dah lebih dari tiga hari saya still bagi peluang. Tapi bilanya nak selesai perkara ni. "Costomer is always right", i wanna to use my right. Saya harap lepas nie diorang dapat meningkatkan pengurusan diorang, especially things like customer service nie, latih elok2 salesman diorg, perbaiki pengurusan, terutamanya pembayaran balik duit customer. jgn la memburukkan nama  giant disebabkan perkara-perkara seperti ini yang sepatutnya boleh diuruskan secara lebih efficient. Jgn la kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. I hope giant will be more efficient n improve on their manegerial n customer service.

Updated

Peti ais saya sudah sampai semalam. yey! lagi besar dari yg saya nak beli kat 'G' tu, 258 liter.
FYI- entry nie saya start tulis hari sabtu waktu menunggu peti ais baru( beli kat SengHeng ) , n then tersimpan dalam draft , n disudahkan pagi ini.

-Ok nak kol bank tny. daa




No comments:

Post a Comment




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails