Tuesday, March 30, 2010

Perancangan Kewangan Peribadi

Morning..morning..money..money..money..., why pagi2 lagi aku dah sebut bab2 duit nie..? semalam aku dok kira aku nyer spending n saving...yg xtahan dan aku xleh terima kenyataan adalah i spend a lot just on telephone bill!! arrgghh...almost RM500 PER MONTH!!! mmg betol2 aku xsangka...ptt la rasa mcm selalu ja aku dok byar kat operator M tu..bila dah sampai limit n kena blok aku g la byar untuk memboleh kan ku terus membuat panggilan....urrghhh....then aku pun buat la kajian ke atas diriku try to investigate Y all this happen...hmmm...i realise something...aku gunakan untuk kerja rasmi ku sama...yela aku balik keja bukan kul 5 ptg pn...selalu paling awai pn mesti pas magrib..kat opis ni klu no hp lpas ofis hour mana leh guna dah..so time2 ptg tu la aku active kol org sana sini. factor tu hanyalah sebahagian sahaja n i cant blame just on dis factor. The 2nd factor i think is that my bf n i xsama line operator nyerrr...dia X dan aku M..,lagi satu aku ptt kurangkan aktiviti suka bergayut aku tu..dan xsuka ber sms...asyik aku je kol org...org xde la kol aku lak...i need consider all tis again...aku je ingt kat org ...tp diorg ingt ke kat aku..hmmm.so i need to do something on dis matter...looking for the best plan that suit me! klu nak kol org bleh, tp sekali sekala dah la...btol gak tu...,nti jemu lak org ngan aku asyik2 suara yg xbrapa nak merdu nie je dok kol..kihkihkih...xpe, aku akan ttp kol org, tp biarla berpada2 kan...YES..azam baru regarding phone callssss.....Chaiyok! Chaiyok!! :P

Actually...aku bukanlah tergolong dalm org2 yg selalu terkandas dalam bajet peribadi masing2, sbg contoh blum cukup bulan dah habis gaji, so far x penah la aku mengalami keadaan yg macam tu...n harap2 xkan terjadi dlm hidup ini, naseb bek la aku dididik supaya sentiasa berbelanja mengikut kemampuan..dan membuat saving tetap setiap bulan..dan sentiasa berjaga-jaga (konsep prudent) dalam hidup ini...hidup ini seperti roda..ada masa senang dan xmenentu...so kita la menentukan jaminan bg diri dan keluarga kita sendiri..bagi org yg sentiasa beringat akan selamat...Alhamdulillah...thanks to both of you mom n dad..mendidik ku dgn prinsip sedemikian...dan yang paling penting...konsep BERSYUKUR, dari pemerhatian ramai yg kulihat tidak bersyukur dgn nikmat yg kita dapat...you guys bleh renung-renungkan sendiri diri masing2...dah dpt keja, tp asyik complaint je,nak balik awal la, penat la,nama pn dah keja...mmg la mcm tu, klu xnk mcm tu xyah la keja, tp bila xkeja complaint gak...so nak mcmana lagi...inilah hakikah kehidupan.xda keja yg senang, org yg berjawatan tinggi akan fikir..kan senang je klu jadi tukang sapu sampah , xda byk tanggungjwb dan pening kepala,tp penah x fikir yang org yg sapu sampah tu, gaji nya kecil...padan la dgn beban tugas dia..dan dia pn pening fikir mcmana nak cari duit tampung kehidupan...bagi si tukang sapu sampah lak akan fikir senang nya klu jadi org berjawatan tinggi...duit byk...tp penah ke fikir beban tugas yg berjawatan tinggi tu, rasa tanggungjawab yg besar dan berat , sebenarnya apa yg aku ingin tekankan disini adalah memainkan peranan masing-masing dalam kehidupan...dan sentiasa lah bersyukur dengan apa yang kita miliki...ucapkanlah ALHAMDULILLAH...sudah dpt pahala kan..senang ja..lagi satu, jgnlah buruk sangka dgn sesiapa...buruk sangka dan dengki mengdengki itu satu penyakit yang boleh merosakkan hati kita...dan membuat kan kita x tenang..pas tu byk la masalah akan timbul dari perbuatan kita sendiri...jgn kita lupa kita sentiasa diperhatikan...oleh YANG MAHA MELIHAT DAH MENGETAHUI...dikanan dan kiri sentiasa ada pencatan setiap yg timbul dari perbuatan, hati dan fikiran..dan kita diberi balasan untuk setiap darinya..klu dulu kecik2 kita sering dihidangkan dgn cerita kisah2 dongeng/fairytale,kisah2 teladan,kisah2 Nabi, dan kita betol2 percaya semua tu, nak tipu pn takut nak buat jahat lagi la takut..tp bila dah besar nie..kemanakah semua tu menghilang? tiada apa pn yg merubah dari kisah2 yg kita baca dan dengar waktu kecil dulu..padahal ianya masih sama dan tetap...yg baik dibalas baik, jahat di balas jahat... malaikat pencatat amalan kita tetap masih ada dikanan dan kiri kita, neraka dan syurga itu wujud...dan hari kiamat itu tetap akan tiba...semuanya masih sama...sepatutnya bila meningkat usia kita, kita patut lebih matang dalam menilai semua itu..gunakan ilmu dan pengalaman yang ada untuk mendidik golongan muda...tp klu kita sendiri pn dah bagi contoh yang xbaik pada diorang....apa akan jadi pada dunia nie. come on guys...masih belum terlambat untuk berubah ke arah kebaikan...masa dan pintu taubat itu masih terbuka...tp jgn tangguh-tangguh...sebab ajal xkan boleh ditangguh2 dan bertaubatlah sebelum matahari beralih arah...dimana pintu2 taubat telah tertutup...
(panjangnya aku dok bersyarah kat cni...sampai rasa terkeluaq tajuk dah...nak cerita pasal plan kewangan peribadi termelalut sampai dosa pahala...,tp itu juga satu nasihat yang ingin dikongsi bersama..dan saya juga mmg suka mendengar nasihat serta motivasi...xpela..mendengar/membaca yg baik pn dah dpt pahala...saja nak tolong korang sama-sama kita dpt pahala...yg penting kena iklas ok :-) [mcm nilah bf ku kena dgr syarahan dan motivasi tiap2 hari..sbb tu bill melambung...xpe, akan ku perbaiki diri ini dan juga plan line tepon ku...hehe)

meh aku nak kongsi perancangan kewangan peribadi ngan korang sebenarnya...semoga kita sama-sama dpt manfaat dari nya...sama2 tambah ilmu dan merancang...ini hanyalah sebagai salah satu contoh..dan aku akan tampil kan beberapa lagi siri rancang kewangan...

1. Catatkan income/pendapatan tetap korang setiap bulan..nama dia fixed income (bukan variable nyer income tau).
2. Catatkan perbelanjaan wajib korang. contohnya..loan2 kereta, loan rumah , loan Study, or sewa rumah, insurance diri, yuran study,yuran kelab. (yg perlu dibayar setiap bulan)
3. Catatkan kos sara hidup korang iaitu kos untuk : makan,transportation(petrol/tol/parking/erl/lrt/putra/bas/teksi), bill telepon/prepaid.
4. Catatkan perbelanjaan yg perlu dibayar dalm tempoh setahun sekali or by term sebagai contoh, roadtax& insurance kereta, renew driving license, diving license, cukai tanah, yuran semester etc.
5. Jgn lupa belanja untuk dihantar ke kg anda..(ibu dan bapa)
6. Paling penting sekali adalah SAVING tetap setiap bulan.

mari kita kira sama2..hehe (ini hanyalah sebahagian contoh

RM RM
income (bersih/net) 3200

SAVING 500
car installment 560
insurance 200
House rent 250
Yuran Kelab 20
Petrol & tol 300
Makan 400
Hp Bill 200
Shopping 300
Parent 300
Car Road tax& insurace 100
(3130)

__________________

BALANCE --------------------> 70

1.anggaran kira-kira di atas hanya lah salah satu contoh bagaimana nak uruskan kewangan anda agar lebih bersistematik ,lebih terurus dan menyenangkan dikemudian hari. :-) My advice adalah untuk menjamin tabungan anda di usia "emas" nanti adalah mulaka saving anda dari sekarang. set in ur mind yg saving ni adalah tetap dan tidak boleh diusik langsung..kalau ia pn anggaplah ianya sebagai long term investment anda/penolong kewangan anda. atau bagi mereka yg ingin kawen bleh gak guna cara nie ;p.. tapi apapun anda mestilah tetapkan atau asingkan saving ini sebaik saja gaji anda masuk, untuk menyelamatkan keadaan buka lah akaun simpanan asing, sbagai contoh masukkan dalam akaun ASB, selain dijamin kerajaan,harga perunit yg tetap, simpanan ini dpt mengelakkan kita dr mudah keluarkan duit tu sbb xda atm..thats good for us.( saya akan bercerita di kemudian hari berkenaan simpanan tetap di unit2 amanah/fixed deposit).

2. Lagi satu, berkenaan roadtax& insurance kereta yang perlu dibayar setahuun sekali, jumlah yg agak besarkan? mencecah ribuan ringgit(roadtax murah je,insurance tu yg mahal), walau apapun untuk mengelakkan senggek diwaktu genting, nak korek2 duit or pinjam2 kat org or makan megi, sebaikkannya simpan sikit setiap bulan, sbgai contoh, kalau jumlahnya rm1000, simpan la dalam rm85 atau seratus setiap bulan, khas untuk bayar roadtax&insurance keta nie bila tiba masanya, boleh simpan dalam bank asing.so kita xla terasa sgt bila tiba time nak bayar, senangj e hati nie sbb dah ready awal2.

3. Bila dah bekerja nie, jgn sesekali lupakan ibubapa dan keluarga anda, bagi lah sedikit sumbangan pada mereka. Mungkin ada yg dilahirkan dari golongan yg senang atau kaya, tapi itu tidak bermakna anda tidak perlu memberikan mereka apa-apa sumbangan.Anda boleh membelikan mereka vitamin,pakaian, atau bila nak wat kenduri or apa2 events kat ur hometown tu leh la bg sumbangan.Klu diorg xnak terima setiap bulan, anda leh kumpulkan bajet yg nak bagi setiap bulan tu dlm bentuk lumpsum, bagi je setiap kali balik kg or waktu bulan puasa or raya.baru lah jumlah yg nmpak sedikit tu nmpk byk ckit, klu bajet rm100 setiap bulan, klu balik 3bulan sekali jadila rm300, ok la tu, at bagi gak...betapa besarnya pengorbanan & kasih sayang mereka pada kita, apala sgt jika nak dibandingkan dgn sumbangan kita yg sebesar kuman je tu...ok? :-)

4.Perbelanjaan yg lain2 tu pandai2 la korg, jgn la nak mengebat asyik mkn kat hotel je or fast food, selain x berkhasiat ia agak mahal, try la makanan yg berkhasiat atau lebih baik, masak je.korg dah comfirm2 tau kebersiha dan bahan yg halal suci lagi murni yg korg gunakan. boleh berjimat beb! korg leh gunakan untuk beli barang2 idaman..hehehe, hmmm yg lain2 tu korg pandai-pandai la fikirkan, yg mana leh saving tu lagi bagus, try kurangkan..tepon tu, jgn guna lebih2 (nie nasihat tuk diri aku sendiri gak)

sekian, ( penah la plak aku menulis hari nie kat blog nie, next time aku citer mcm2 lagi coz bnyk yg aku nak kongsikan, especially in financial n costing, kat university dulu pn aku suka gila subject2 nie...) ok lah korg...BYEBYEBYE :-p

2 comments:

  1. Bijak2..such a super & wise planner!Luv ur opinion too.

    xoxo
    ~H~

    ReplyDelete
  2. thank you for ur reading. i will come out with more & variaty of interesting plan untuk mereka yang bergaji kecil dan juga berpendapatan besar:)

    ReplyDelete




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails