Saturday, October 26, 2013

Checklist New Born Baby & Ibu Dalam Pantang (Sticky Entry)

Salam,

Cepatnya masa berlalu, dan banyaknya entry nak ditulis tapi xsempat2 lagi. Perut makin besar, baby dalam perut sihat Alhamdulillah. Nie updated untuk diri sendiri senarai barang baby yang dah beli & akan beli. Disebabkan mommy asyik ler buat2 bz, maka senarai nie rasa2nya macam xlengkap. So sticky entry nie akan selalu diupdate sehingga lengkap (versi saya ^_^)

Barang Baby
    
Nursing pillow - dh tempah
Set tilam baby - dh tempah
Bakul baju baby  - dh tempah
Bakul sampah baby - dh tempah

Bakul travel baby - done
Barut baby (8 helai -jenis ikat) - done
Barut baby (jenis strap) - done
Botol susu - done
Lampin (10 helai) - done
Baju/seluar pendek (6 pasang) - done
Baju/seluar panjang (9 pasang) - done
Mitten & booties (7 pasang) - done
Hat (1 pc) - done
Rompers (5 pasang/ terbeli yg 6 months) - done
Diapers ( 1 pack saiz new born ) - done
Diapers ( 1 pack saiz 'S' ) - done
Changing mat - done
Wet Tissue- done
Tuala mandi baby (besar) - done
Selimut baby - done
 Mosquito Net - done
 Cotton balls - done
 Cotton bud - done
Set tilam span (untuk baby meniarap) - done  (suggested by MIL)
Tuala mandi baby (kecik) - done
Receiving blanket- done
Mandian baby/bedak - done
Minyak telon/nappy cream - done
Besan mandi baby- done


Baby cot - belum
Stroller- belum
Car seat- belum
Botol warmer- belum



Barang Ibu

Kain batik - done
Baju Longgar - done
Stokin (5 pasang) - done
   Nursing Bra -(5 helai) - done
Breastpad (washable) - done
  
Bengkung - masih survey 
Set berpantang - masih survey

iphone 5s.. hehe - meh sini aku lempang laju2.. haha

  

Beg Hospital
-belum ready, opssss, 

IC / Kad Pengenalan
Duit deposit 
Baju & seluar baby
Mitten & botties
Receiving blanket
Lampin/bedung
Barut
Botol susu (untuk spare)
Termos air panas
Baju ibu/kain batik @ Dress
Sweater
Stokin
Towel
Maternity pad
Panties/Disposable panties
Nursing Bra
Nursing Pad
Tudung instant
Selipar
Air Zam-zam - untuk ibu & tahhnik anak
Buah Kurma - untuk ibu & tahhnik anak


Breastpump/ Pum Susu Badan

Masih survey coz tetiba byk pulak yang terbekenan.. boleh? any suggestion ? MEDELA & RUMBLE TUFF kini dalam pertimbangan. Yg penting ringan,senang nak bawak (byk outstation n turun site nanti), boleh  pakai elektrik, bateri n manual. Senang nak pasang dan cuci, coz i malas yang renyah2 ni. Paling2 penting, murah & harga mampu milik ler.. dan comel !  hehe  

BF ni mmg sangat penting, sebelum kawen lagi mmg niat dan semangat nak susu sendiri baby bila tengok kawan2 bersusah payah nak bagi susu ibu kat anak masing2. So aku dari awal mmg dah set dlm otak ni nak bagi bf sampai baby 2 tahun, kalau x pun biarla sampai 6 bulan. Kalau xda rezeki jugak tuk fully bf anak sampai yang aku target, sekurang2nya aku dh usaha dan aku redha, sebab rezeki setiap org xsama dah tuhan pun dh tentu siap2.. Aku sendiri adalah hasil susu ibu sepenuhnya...harap dipermudahkan. Aku harap org boleh hormat keputusan aku dan hak aku sebagai ibu yang mengandung dan melahirkan. Jangan bagi aku stress, bagi cadangan yang iklas, insyaAllah aku boleh terima.





***Banyak lagi xda nie, hishh...sebulan lebih je lagi due date nie...takut la pulak***







             

No comments:

Post a Comment




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails