Monday, May 16, 2011

Salahkah Aku Atau Salahkan Aku

Salam,  i hentam buat lagi post hari ni.

Salahkan seseorang menggunakan kad kredit  sendiri jika  mampu membayarnya dan kawalan kewangan       masih lagi  baik ?

Salahkan  membelikan sesuatu kepada seseorang sekiranya mampu atas tujuan yang releven ?

Salahkan  merancang kewangan  sendiri?

Salahkan seseorang menggunakan ilmunya sebagai graduan dan profesional dalam bidang acconting+ finance+costing untuk  pelaburan untuk merancang hidupnya sendiri?

* Tidak salah. buatlah apa2 asalkan masih dalam landasan yang betul disisi agama dan undang2 serta tidak menyusahkan orang lain. Ada aku kisah orang lain punya mulut atau bait-bait perkataan? Jawapannya aku xkisah langsung ye, bukannya aiman je xkisah. Satu lagi, kalau aku diam tu bukannya bermakna aku bodo or lembab or takut. Aku diam untuk mengelakkan pertengkaran bodoh yang mungkin akan terjadi. Nanti xpasal2 syaitan bersorak gembira lak sesama kita bertengkar. Opps satu lagi, kalau berdebat dengan org xdak ilmu nie mmg dia xnak mengaku kalah or nak menang ja. Buat habis air liur ja. kalau dia nak dengar xpala jugak boleh lah dikongsikan ilmu, nie dah nak buat pandai sendiri lantak kau la. Aku xheran. Ko xbelajar ka kecik2 dulu zaman orang jahiliah? haa, sebijik macam kau lah. Bodah lagi dungu,iri hati suka meninggikan suara, bercakap semua nak guna perkataan xsenonoh. Aku pun xmau dekat okeh! 

Kepada mereka-mereka yang tidak berkenaan jangan terasa ye, saya tidak langsung bercakap berkenaan kamu. Begitu juga kepada orang yang disayangi dan keluarga tercinta.Kamu semua tidak termasuk.hehe

Ya Allah, berikanlah aku kesabaran dan keimanan yang teguh serta jauhilah aku dari manusia-manusia yang selalu sia-sia dan tidak memberikan manfaat dunia dan akhirat. Aku terleka sejak akhir-akhir ini. Terasa sungguh insaf.

1 comment:

  1. wah..kat saper tu?..istilah barat kata kita mesti fikir positif tapi dalam Islam, kita mesti redha...redha je ye...nanti citer ye...

    ReplyDelete




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails