Thursday, April 15, 2010

Kasih Sayang Seorang Ayah

Asalamualaikum, entri kali ini tulis khas buat ayahanda ku yang sangat2 aku sayangi dan kasihi...untuk pendekkan cerita bapak ku telah menghantar aku dr my hometown trus ke sini,dia sorg je yg drive sbb sayang dan kesian kat anak dara dia yg deman...takut apa2 jadi kat aku kalau aku drive balik sorang2 ke kl..dah la pagi tu ayah aku ada meeting kat ibu negeri..lpas balik rumah trus bersiap dan hantar aku.sampai sini sembahyag magrib dan minum secawan teh yang kakak aku sediakan,trus balik semula ke kampung halaman ku..sbb keesokan harinya (PAGI) ayah ku ada meeting lagi kat ibu negeri Kedah Darulaman...Keputusan spontan ayahku yg nak tolong antar aku balik ke kl adalah disebabkan dia tiba2 dimaklumkan oleh ibu ku aku demam..dan ketegaq nak balik gak sebb esok ada meeting kat ofis...dimana meeting tu mmg surat dia aku sendiri yang sign dan panggil beberapa kementerian dan agensi lain...(sbb tu aku nak balik gak...kena la jadi pegawai yg bertanggungjawab). Mesti ayah aku penat kan sbb hantar aku mesti sampai pagi..pstu bersiap lagi sbb lpas tu dia lak yg ada meeting...Inilah salah satu dari perbuatan yg menunjukkan kasih sayang dia pada anak2 dia...tidak menghiraukan penat badan sendiri sbb kesian kat anak..takut apa2 jadi pada anak...aku ingat lagi bila berhenti kat petrol pam ipoh untuk isi minyak, ada seseorang datang tepi keta aku dan berkata pada aku "u patut bersyukur ada bapak sayang kat anak macam nie".....thanks to that orang yg berkata begitu..aku tahu,aku mmg ptt bersyukur...dan sememangnya aku sentiasa bersyukur kerana dilimpahi kasih sayang dari ibu dan bapa yang menyayangi anak2 seperti ini....aku tidak pernah sesekali melupakan mereka dalam setiap doa ku,malah merekalah yang aku doakan terlebih dahulu sebelum aku....Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa kedua ibubapa ku,panjangkanlah umur kedua ibubapaku,rahmatilah dan berkatilah mereka,limpahkan lah rahmat mu didunia dan akhirat ke atas mereka , permudahkanlah urusan mereka didunia dan akhirat...hindarilah mereka daripada apa2 keburukan dan kejahatan yang ada didunia dan akhirat, bahagiakan lah mereka didunia dan akhirat......

aku masih ingat ketika aku mendapat demam campak yang sangat terok lpas tamat pengajian ku di universiti...kebetulan tuhan menduga aku pada ketika itu,ayah ku juga dimasukkan ke hospital selama beberapa ketika, dan sebagai seorang isteri yang taat pada suaminya,ibuku menjaga ayahku selama tempoh itu, dan aku sorang deman kat umah...dengan bijik2 campak yang besar dan deman yang agak terok, tima kasih kepada yg ambil berat pada ku ketika itu.
Ayah aku ckp pada aku,kalau aku bersabar dan redha dengan dugaan yang tuhan berikan pada waktu itu, pasti aku akan beroleh keuntungan,ayah aku cakap aku diuji sebab Tuhan sayang kan aku...Alhamdulillah...selepas hampir dua bulan aku demam campak, aku sembuh....dan aku menerima khabar gembira...Tuhan telah memudahkan aku dalam laluan karier ku....aku lulus exam yang ramai org kata susah, alhamdulillah aku dapat menjawab soalan itu dengan rasa senang, dan lulus setiap peringkat dengan mudah dan akhirnya menjawat jawatan ku sekarang...Aku bersyukur kepada Mu Ya Allah Ya Tuhan ku kerana telah memudahkan laluan ku...aku cuma ingin berkongsi dgn anda bahawa selagi kita taat pada perintah dan meninggalkan segala laranganya,mentaati kedua-ibu bapa kita,iklaskan hati,berbaik sangka,bersyukur dan redha...insyaAllah....kita akan mendapat balasan yang baik....
Alhamdulillah, walaupun aku deman campak (chikenpox) yg terok, parut2 itu hilang,hausemate aku pun x percaya yg aku baru kena deman campak setahun lebih yg lalu sbb xdak bukti ;p

6 comments:

  1. salute ur father!! he s ur natural superman...haha
    p/s: camna org tu ble p ckp camtu kt u? u kenal x?

    ReplyDelete
  2. yes..my father..he is my real hero
    p/s: "org tu" driver ayah i la...dia drive keta ayah i n follow keta i.

    ReplyDelete
  3. Mr Mohd Sibi right? i can vividly remember him.. masa zaman skola2 dulu, cm xpercaya je aku kwn ngan anak org besar2 nih..hehe

    ReplyDelete
  4. Sis...u make me cry again..tonite...Miss mak & bapak badly.INDEED!!!Huhu..
    Siang td,baru mak&bapa called,bg semangat kat H.Mcm tau2 je H tngh tension ngan FYP skrg..Nasib x nangis..Huhu...mmm..miss them so much sis..
    P/s:sape muka photostate bapa??Hihi...

    xoxo
    ~H~

    ReplyDelete
  5. wah...salute to Dato'...sayang anak memang la cam gitu kan..bertuah u ada ayah penyayang . Sanggup drive sendirik jauh2 then balik semule ...mesti penat

    ReplyDelete




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails