Tuesday, January 1, 2013

Kisah Akhir 2012

21 Disember 2012 akhirnya aku berjaya menempuh pahit manis suka duka dan pelbagai cabaran dalam DPA. Tahniah untuk semua rakan-rakan seperjuangan, yes aku ucap tahniah kerana berjaya menamatkan  DPA ini. Kita semua jumpa time convocation nanti. Sekarang aku faham kenapa setiap senior officer yang dah melepasi tahap DPA ni rasa puas dan lega. Tidak dilupakan buat rakan kami yang terkorban sewaktu menjalani DPA ini,  AL FATIHAH buat Arwahyarham ALDY HASMI ABU HASSAN. Tqvm to my friend shikin kerana tolong hantarkan tesis aku yang terakhir pada 26.12.2012 dan dengan leganya assingment aku yang terakhir siap aku emailkan pada En. PP pada tengah malam 1 a.m, 31.12.2012 (30 pages).
DPA, kerana engkau aku yang kuat telah disinggahi penyakit lelah@asthma, keletihan yang teramat sewaktu bulan pertama berada di intengah tidak akan aku lupakan, sukan@physical tranning (PT) pagi2 buta sesudah sahur dan sukan di  petang hari sewaktu bulan Ramadan 2012 yang digelar 'Tempur Badar' juga adalah satu pengalaman yang akan aku ingat sampai bila2. Otak hampir jammed memikirkan pelbagai tugasan yg perlu disempurnakan dalam keadaan tubuh yang dilanyak to the limit. Sideroll n crawling sebesar padang bola sepak di belakang DSG berkali-kali sampai aku muntah tapi kena sambung balik buat sideroll n crawling yang mana sebelah malam kami ada table etikat, balik kena menapak bukit dan tangga di intengah untuk mandi & basuh baju guna tangan dan bersiap untuk aktiviti esok. Sidang aku yang merempat untuk berehat di surau kerana tiada bilik, peraturan bag pack tak boleh digalas dan blazer tidak langsung dibenarkan dibuka ketika sejuk mahupun panas di bawah terik matahari. Berangkut barang setiap hari naik bas pagi2 buta dah bagun kul 4 lebih dan tido balik kul 1 pagi sewaktu diintengah. Hai all my Aspirasi friends, kita kuat, saya bangga dengan kamu semua. Maaf kwn2 sidang kain, bukan saya nak puji Aspirasi lebih2, kerana kamilah yang paling teruk menerima dugaan tapi kami berjaya menjadi yang terbaik kerana kami susah senang sama2. Teater Rosli Dhoby dan theater Zubeda in love n war adalah hasil susah payah setiap ahli sidang A. I'll miss our brotherhood n sisterhood. Modul2 akedemik....aku heran macamna aku boleh teruskan dan jawab exam. Modul tentera, ahli2 platun yg saya rindu, susah senang kita akan saya ingat...pengalaman satu2nya platun yang kena denda kawad menggunakan lutut di atas tar yang panas membahang...walaupun sekali...dan sekejap. Menembak menggunakan M-16 dan mendapat tembakan markah penuh untuk setiap tembakan tepat jarak jauh adalah satu pengalaman yang mengejutkan diri sendiri, xsangka aku ada skill terpendam, maaf kawan2 satu platun kaum adam yang telah dikalahkan oleh saya, gelak jahat. hahahahaah. Bangga jurulatih aku walaupun untuk keseluruhan ada yang lebih terer. PT setiap pagi dan petang oleh jurulatih jasmani tentera darat yang aku tgk muka pun dah gerun, dilanyak tengah padang, tapi aku ok ja. Ujian larian 5km berpakaian lengkap askar dan boot yang berat, tapi kami semua berjaya dan ok, xda seorang pun rebah. Mula2 pakai boot macam nak tercabut lutut, nak jalan pun macam seret ja boot tu..adoi sakitnya otot kaki, pinggang sampai satu badan. Tapi xda seorang pun yang mengalah. Itulah indah dalam perit. Alah  isa tegal biasa. Kami semua ok walau pun terok, yes we ar fine n we ar strong. Satu detik hitam yang meruntum hati saya dan rakan2 setiap kali nama arwah disebut....hingga kini....memergian arwah depan mata, saya telah selesai membuat river crossing dan dalam keadaan pakaian yang masih basah sedang membetolkan kasut boot untuk aktiviti seterusnya...straight in the river in front of me.... i saw him..... R.I.P :(    Alfatihah.

TQVM to each one of you, you know who ar u rite?  tidak tertulis setiap nama2 sahabat saya disini...Sidang Aspirasi & Doonia, team2 untuk semua program yg saya terlibat menjadi ajk, bendahari n dll, team member kajian lapangan, kwn2 yg sekampung dengan saya waktu modul MKL @ Kg.Luat (1)...haha, kawan satu platun di modul tentera, polis bomba n modul OBS  and all Astraians i will miss u ols. Maaf juga diatas segala kelakuan or keterlanjuran saya especially semasa bekerjasama dengan korang, mintak maap sesangat waktu saya jadi bendahari saya tau saya garang! hahaha. Semoga persahabat ini akan kekal, DPA adalah satu titik permulaan kita...semoga persahabat ini tiada akhirnya.

TQVM to my family & keluarga Mr.A juga yang  sgt baik. especially to my mom, dad,adik lelaki tunggal saya, abg2 ipar saya, my lovely n cute dania daniel n zara and the most thanks to my lovely sisters yang menolong terlalu banyak untuk persiapan pertunangan dan perkahwinan saya. To Encik Tunang, terima kasih untuk segalannya. Terima kasih diatas segala pengorbanan u yang tidak terkira, i'm very sorry atas semua kelukaan hati dan kenaikkan darah @ temperature u akibat sengsara cemburu yang syaitan tiupkan di hati dan telinga u. You ar my only n only!!!!!! Terima kasih hati dan semangat kerana menjaga diri saya dan menjadi benteng tahap kesabaran yg sgt tinggi untuk berdepan dengan segalanya. Terima kasih Tuhan diatas segala yang telah Engkau berikan padaku. Syukur Alhamdulillah.

Kepada junior yang bakal ke DPA, setiap orang pengalamannya berbeza, kamu boleh baca dan dengar, namun jangan sesekali kamu jadikan sebagai kayu ukur atau bimbang dan takut. Laluilah pengalaman ini dengan fikiran dan hati terbuka, jalan akan lebih mudah untuk kamu. DPA dalam perit ada manisnya. Yang baik dijadikan petunjuk, yang xbest xelok kamu boleh baca tapi buang jauh2 ok. Saya bukanlah hebat, tapi saya buat  n usaha sampai habis.....Kamu dan kamu dan kamu yang baca ni mesti boleh juga. Setiap apa yang terjadi dan bakal terjadi telah dirancang oleh perancang terbaik iaitu Allah s.w.t, susah hati tension penat, mohonlah ketenangan, ketabahan dan kesenangan dari Dia yang maha berkuasa. InsyaAllah.


DPA, sesungguhnya akan diingati setiap detik kesengsaraan dan ketabahan, namun tidak sesekali aku mahu menoleh lagi dan tidak ingin lagi aku kembali walau sesaat!

No comments:

Post a Comment




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails